måndag 27 maj 2013

Bloodlines - Richelle Mead

Titel: Bloodlines
Författare: Richelle Mead
Serie: Bloodlines #1
Antal sidor: 421
Utgivningsår: 2011

Betyg: 4/5

Har du inte läst Vampire Academy-serien tycker jag inte du ska läsa den här recensionen då Bloodlines innehåller spoilers till VA.

When Sydney is torn from her bed in the middle of the night, at first at first she thinks she's still being punished for her complicated alliance with dhampir Rose Hathaway. But what unfold is worse. Jill Dragomir - the sister of Moroi Queen Lissa Dragomir - is in mortal danger, and the Moroi must send her into hiding. To avoid a civil war, Sydney is called upon to act as Jill's guardian and protector, posing as her roommate in the unlikeliest of places: a human boarding school in Palm Springs, Californa. The last thing Sydney wants is to be accused of sympathizing with vampires. And now she has to live with one. 

Så fort jag började läsa den här boken var jag fast! Jag älskar Vampire Academy och att återigen få uppleva världen som Richelle Mead har byggt upp var jätteroligt. Och vilken värld det är. Jag älskar samhället med Moroi, Strigoi och Dahmpirer, jag kan liksom inte få nog. Jag vet inte vad det är med Richelle Meads böcker men så fort jag läser en så blir jag helt indragen i hennes värld och vill aldrig gå därifrån.

Det är så roligt att återigen få se Sydney, som jag gillade i Vampire Academy och som jag gillar ännu mer i Bloodlines. Haha, hon hade sina stunder då hon var så rolig (se mer i spoilerdelen). Och Adrian. Åh, Adrian. Jag var hela vägen team Dimitri i VA, men jag tyckte ändå om Adrian och jag gillade aldrig var Mead gjorde med honom i slutet av serien. Det kändes som att han bara blev bortkastad och inte betydde något. Därför blev jag väldigt glad när jag fattade att han var en av huvudkaraktärerna i Bloodlines. Det var även roligt att återse Jill och Eddie, och jag gillade de flesta av de nya karaktärerna (förutom Keith, usch!) 

Handlingen är bra och jag tappar aldrig intresset och fattar inte alltid vad som ska hända. I VA var det ganska många gånger jag kunde lista ut vad som skulle hända i böckerna, men Mead lyckades överraska mig ganska rejält ibland och det är samma sak här. 

Jag kommer definitivt att läsa fortsättningen och ska plocka upp The Golden Lily så fort jag bara kan! Och har ni inte läst Vampire Academy så tycker jag att ni ska göra det, så att ni kan läsa den här boken sen.

Spoilers (markera för att läsa):
-När Slades kompis försökte bjuda ut Sydney och hon inte fattade någonting, haha, det var en av de roligaste delarna av boken tycker jag.
-Det är ju uppenbart att Sydney och Adrian kommer få känslor för varandra och jag ser verkligen fram emot att se vad som kommer att hända mellan dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar