torsdag 16 maj 2013

Rebellhjärta - Moira Young


Titel: Rebellhjärta (Rebel Heart)
Författare: Moira Young
Serie: Dust Lands #2
Antal sidor: 474
Utgivningsår: 3013 (2012)
Betyg: 5/5

Spoilers från föregående del förekommer

Det hade verkat så enkelt. Om hon bara räddade Lugh skulle allt bli som förut. Nu är Saba och hennes familj istället på väg västerut för att börja sina nya liv. Men en budbärare hinner ikapp dem med nyheter om Jack. Hur mycket är sant? Och är Saba beredd att offra det som krävs för att nå dit hon vill?

Jag älskar den här boken, och hela serien, så fruktansvärt mycket! Jag hittade Blodröd väg på biblioteket i höstas, hade aldrig hört talas om den innan och plockade upp den på ren chans. Och jag älskade den, det var en av de bästa böckerna jag läste förra året och det säger en del, för jag läste många bra böcker förra året! Jag har längtat efter Rebellhjärta sen i november och det var värt väntan för hjälp var bra den var!

Saba är inte en lättomtyckt karaktär. Hon är självisk, envis, tjurig, hon gör som hon vill och lyssnar sällan på någon annan. Men trots alla hennes brister så kan jag inte låta bli att älska henne. Hon är trasig efter allt hon var med om i Blodröd väg och jag har överseende med henne när hon gör dåliga beslut, vilket händer fler än en gång. Emmi tycker jag fortfarande väldigt mycket om, medan de andra karaktärerna går upp och ner under bokens gång. Jack är borta under större delen av boken och Lugh känner man i princip inte eftersom han knappt var med i förra boken. Det jag ser av Lugh här är ger mig dessutom inte en positiv bild av honom, även om jag förstår varför han är som han är. Herregud, alla i den här boken är så trasiga! Och kan jag få prata lite om DeMalo. Jag var så fruktansvärt nyfiken på honom i Blodröd väg och här slits jag mellan att älska honom och tycka mindre bra om honom (men mest älskar jag honom!) 

Handlingen drivs framåt i ett högt tempo. Även när det inte händer särskilt mycket, så händer det saker, och jag kunde inte lägga ifrån mig boken fören den var utläst. En sak jag däremot inte tycker om är att det inte är utmärkt när någon pratar. Flera gånger fick jag gå tillbaka och läsa om för att jag inte hade fattat att någon pratade. Talspråket har jag däremot inga problem med, vilket jag hade i början av första boken.

Nej, nu ska jag försöka avrunda. Som sagt älskar jag den här serien och jag längtar, längtar, längtar tills den sista delen kommer ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar