måndag 6 maj 2013

The Ghost and the Goth - Stacey Kade

Titel: The Ghost and the Goth
Författare: Stacey Kade
Serie: The Ghost and the Goth #1
Antal sidor: 281
Utgivningsår: 2010 
Betyg: 4/5


Beskrivning från Adlibris:
After a close encounter with a bus, Alona Dare goes from homecoming queen to Queen of the Dead. She's stuck as a ghost in the land of the living with no sign of the big, bright light to take her to a better place. To make matters worse, the only person who might be able to help her is Will Killian, a total loser outcast. 
More than anything, Will wishes he didn't have the rare ability to communicate with the dead, especially the former mean girl of Groundsboro High. He's not filling out any volunteer forms to help her cross to the other side, though it "would" bring him some welcome peace and quiet. Can they get over their mutual distrust -- and quasi-attraction -- to work together? Readers of this spirited paranormal comedy won't want this odd couple to ever part.

Jag gillade den här boken! Den är lättläst och mycket underhållande. Det är helt omöjligt att inte gilla Alona, hennes berättarröst är verkligen härlig. Hon är skolans populäraste tjej, cheerleader och homecoming queen, alla tjejer vill vara henne och alla killar vill ha henne. Väldigt klyschigt, men jag gillade att allt inte var så bra som Alona försökte få det att verka som, det fanns liksom mer bakom fasaden hon satte upp. Det gjorde henne mänsklig. Sen har vi Will, som ser spöken och som är den enda som kan se Alona när hon dött. Jag gillade verkligen Will, och jag tyckte ganska synd om honom när alla trodde att han galen. Två karaktärer jag  däremot inte gillade var rektorn och Wills läkare/psykolog. 

Det var väl inte jättesvårt att räkna ut vad som skulle hände i slutet, men jag tyckte inte att det gjorde något. Jag ska definitivt läsa fortsättningen, ska låna den så fort den kommer in på biblioteket och jag ser fram emot att få veta vad som ska hända med Alona och Will!  

Bilden tagen från google.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar