torsdag 13 juni 2013

Nemesis - Josephine Angelini

Titel: Nemesis (Goddess) 
Författare: Josephine Angelini
Serie: Starcrossed #3
Antal sidor: 434
Utgivningsår: 2013

Betyg: 4/5

Spoilers från tidigare delar förekommer.

Helenas tidigare misstag har släppt lös gudarna från deras fångenskap på Olympen. De är hämndlystna och blodtörstiga och Helena måste hitta ett sätt att stoppa dem innan ett förödande krig bryter ut. För att ha en chans att utmana det som står skrivet i stjärnorna måste hon väcka oerhörda krafter inom sig. Men den mytomspunna Tyrannen – förgöraren som är mäktigare än alla andra gudar tillsammans – kan finnas bland Helenas närmaste och hon vet inte längre vem hon kan lita på. I takt med den sista striden närmar sig avslöjas till slut alla hemligheter, och snart tvingas Helena att fatta ett fruktansvärt beslut…

Jag blir alltid lika ledsen när jag läser sista delen i en serie jag tycker om. Jag tyckte om både Helena och Hades och därför var jag väldigt nyfiken på hur serien skulle sluta. Samtidigt fanns också den där rädslan, att det var sista boken och kommer jag att bli nöjd med slutet? Jag är alltid lika nervös när jag läser sista delen i en serie för jag vill vara nöjd med slutet. Men Nemesis gjorde mig nöjd.

För mig har både Helena och Hades svaghet varit Helena. Jag har inte varit överdrivet förtjust i henne och har tyckt att hon har varit otroligt mesig. Men hon växer i den här boken. Kanske är det för att hon faktiskt vågar säga ifrån och stå upp för sig själv och inte bara göra som alla andra säger åt henne att göra. Jag gillar de flesta andra karaktärerna också. Lucas beslut i slutet tyckte jag dock var lite överdrivet. Fattade han verkligen vilka konsekvenser hans beslut skulle få? 

Jag tycker att handlingen är riktigt bra. Den var spännande och jag tappade aldrig intresset. Jag gillar att Josephine Angelini under tre böcker hela tiden har lyckats förvåna mig med sina vändningar i handlingen.

På minussidan finns väl två saker. Språket och insta-kärleken. Det är inte det att språket är dåligt, men det är inte fantastiskt heller. Jag vet inte om det beror på översättningen eller om det är Angelinis språk som är sådant. Insta-kärlek brukar jag inte ha så jätte ont av (för jag är en hopplös romantiker), och jag kan ha överseende med det till en viss grad här på grund av historien och ödet, men kom igen. Här var det två gånger det det var för mycket (mer i spoilerdelen).

Bokens höjdpunkt är Orion! Jag älskar honom, och utan honom hade boken inte varit samma sak. Jag har sådana swoon känslor för honom haha. Överlag är jag nöjd med slutet och jag tycker att Starcrossed är en bra serie som är värd att läsa.

Spoilers (markera för att läsa):
- Först förklarar Andy sin  kärlek för Hektor när de har känt varandra i vadå, två veckor? Och sedan Orion och Cassandra. Jag hoppades hela tiden att Orion skulle uppfatta Cassandras känslor, men när han i ena sekunden inte tittar på henne och i nästa  är han kär i henne? Nä, det blir lite för mycket! 

1 kommentar:

  1. Hi!! Hope you can read this review. Star Crossed is one of my favourite books, and I agreed with you, is one of the most beautiful histories. I didn't expect the final, and you? I like it but I get a little nervous every time when I think in Lucas and what he did. Orion is amazing, the story is not the same without him. Sorry if a make a mistake,I had to translate what you wrote to spanish and now I'm writing in english because I don't know if you can understand me.

    SvaraRadera