fredag 7 juni 2013

The Red Pyramid - Rick Riordan

Titel: The Red Pyramid
Författare: Rick Riordan
Serie: The Kane Chronicles #1 
Antal sidor: 514
Utgivningsår: 2011

Betyg: 5/5

Ever Since their mother's death, siblings Carter and Sadie have been near-strangers. While Sadie's lived with their grandparents in London, Carter has traveled the world with their father, the brilliant Egyptologist Dr. Julius Kane. Then one night they are reunited when their father takes themto the British Museum, hoping at last to set things right. Instead, he unleashes the Egyptian god Set, who banisheshim into oblivionand forces the children to flee for their lives. Soon, Carter and Sadie discover that the gods of Ancient Egypt are waking and the worst of them - Set - is after the Kanes- To stop him, the siblings must embark on dangerous journey across the globe - a quest that brings them ever closer to the truth about their family and its link to a secret order that has axisted since the time of the pharaohs...

Jag vet inte vad det är med Rick Riordans karaktärer som gör att jag älskar dem så mycket allihop, men karaktärerna i The Red Pyramid är inget undantag. Haha, alltså Sadie Kane, jag älskar henne! Hennes sarkastiska kommentarer är så fruktansvärt roliga och coolare tolvåring får man nog leta efter. Jag gillar Carter också, väldigt mycket. Jag gillar att han är lite försiktigare, men fortfarande är modig. Jag gillar Carter och Sadies relation och hur den utvecklar sig under bokens gång. Jag tycker även om de andra karaktärerna, som Amos och Bast.

Tempot är, som vanligt i Rick Riordans böcker, väldigt högt. Det händer saker från första sidan till sista, vilket är en av anledningarna varför hans böcker är så bra. Jag tycker det är väldigt intressant att läsa om egyptisk mytologi. Jag visste ingenting om de egyptiska gudarna innan, så det var väldigt roligt att få veta mer om dem. Riordans böcker är alltid så allmänbildande! Det är samma sak med böckerna om Percy, som handlar om grekisk mytologi (om det nu är någon som har missat det). 

Riordans språk är som vanligt bra. En sak som jag älskar är alla de brittiska uttrycken han låter Sadie använda! Eftersom Sadie är uppvuxen i England så tycker jag det var väldigt roligt att läsa alla typiska brittiska uttryck hon använder.   

Jag ser fram emot att läsa fortsättningen, vilket jag definitivt kommer att göra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar