söndag 14 juli 2013

Pirater! - Celia Rees

Titel: Pirater! (Pirates!)  
Författare: Celia Rees
Serie: -
Antal sidor: 384
Utgivningsår: 2003
Betyg: 5/5

Året är 1724. Två unga flickor blir pirater för att undgå ett fasansfullt öde. Den ena är en rik köpmansdotter från England, den andra en förrymd slav från Jamaica. Deras öden är oupplösligt sammanflätade och deras äventyr olidligt spännande. 

Ni vet när man har läst en bok för väldigt, väldigt länge sen, och när man läste den då så älskade man den. Sen är man lite rädd för att läsa den igen för man vet inte om den är lika bra nu som den var då och man vill gärna behålla bilden av hur fantastisk den var i huvudet. Pirater är en sådan bok för mig. Jag läste den första gången när jag gick på mellanstadiet, eller i början av högstadiet (kommer inte riktigt ihåg), och då fullkomligt älskade jag den. Har velat läsa om den väldigt länge, men det har inte blivit av och jag har varit lite rädd för att jag inte skulle tycka lika mycket om den nu. Men jag hade inte behövt oroa mig, jag älskade den lika mycket nu, och den här boken kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta.

Jag älskar historiska romaner och tycker alltid att det är lika roligt att få läsa om andra tider. Så här har vi 1700-tal och pirater. Kan inte bli bättre. Handlingen tycker jag är jättebra. Det händer grejer nästan hela tiden och även om det inte gör det så blir det aldrig långtråkigt, för då får man veta om hur det var på 1700-talet, vilket jag gillar! Jag gillar även karaktärerna. Nancy är en bra huvudkaraktär och jag gillar att hon inte är så flickaktig som alla vill att hon ska vara, och som var normalt på 1700-talet. Jag gillar även Minerva. Hon är en stark karaktär och jag gillar att hon öppnar sig mer och mer ju längre boken går. Jag gillar även de flesta bikaraktärerna, speciellt Vincent och William.

Om jag ska klaga på en sak så är det slutet. Det är väldigt öppet och jag hade gärna velat veta vad som hände med Nancy och co. Annars en mycket bra bok som jag verkligen rekommenderar! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar