tisdag 9 juli 2013

Scarlet - Marissa Meyer

Titel: Scarlet 
Författare: Marissa Meyer
Serie: Lunar Chronicles #2
Antal sidor: 456
Utgivningsår: 2013
Betyg: 4/5

Scarlets farmor, den berömda rymdpiloten har försvunnit spårlöst. Samtidigt dyker den mystiske Wolf upp. Han är en vildsint slagskämpe - men han är den ende som erbjuder henne hjälp. Långt därifrån, i Nya Beijing, sitter Cinder fortfarande fängslad. Inte ens Kai kan rädda henne! Nu måste hon rymma - månens drottning är ute efter hämnd... 

Jag gillade verkligen Cinder, och jag gillar Scarlet minst lika mycket. Det var roligt att få läsa om Cinder igen som jag tycker mycket om, och även Kai. De nya karaktärerna gillar jag med, framför allt Thorne, han var så rolig. Jag gillade Scarlet även om jag tyckte att hon kunde var lite väl naiv ibland. Jag menar, hon litade och följde med Wolf efter att hon hade känt honom i vad? En halv minut? Utan att egentligen ifrågasätta något eller ha en plan. Hon påminde mig om Clary från The Mortal Instruments, som har liknande egenskaper. Wolf gillade jag med och jag gillade att Marissa Meyer lyckades att överraska mig när det kommer till vem och vad han var. 

Boken är lättläst och rolig, även om den hade ett litet segare parti på mitten, där det inte hände så mycket. Men Cinders kapitel var fartfyllda och jag gillade att det även var skrivet från Kais PoV ibland.

Nej, mycket underhållande bok och jag se verkligen fram emot att läsa fortsättningen!


2 kommentarer:

  1. Jag tyckte också om Scarlet mycket! Och nu håller jag på och längtar ihjäl mig till nästa del! Tyvärr gillade jag inte Wolfe så jätte mycket ... kanske att jag ändrar uppfattning om honom i nästa bok? Hoppas på det iaf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag längtar med till nästa del! Ska bli spännande att se hur det går för Cinder och de andra. Jag gillade inte Wolf så mycket i början, men jag tyckte att han blev bättre på slutet!

      Radera