måndag 7 oktober 2013

Mörk Ängel - Laini Taylor

Titel: Mörk Ängel (Daughter of Smoke and Bone)
Författare: Laini Taylor
Serie: Daughter of Smoke and Bone #1
Antal sidor: 377
Utgivningsår: 2013

Betyg: 4/5

I en mörk dammig butik har en djävuls förråd av människoränder börjat sina. Och i de trånga gränderna i Prag dras en ung konststuderande plötsligt in i ett brutalt krig mot märkliga väsen från en parallell värld. Möt Karou. Hon fyller sina skissblock med monster som kanske är verkliga, kanske inte. Ofta försvinner hon iväg på mystiska "ärenden". Hon talar många olika språk - och inte alla är människospråk. Dessutom har hon naturligt blått hår. Vem är hon egentligen? Frågan plågar henne, och hon är fast besluten att ta reda på svaret. När en av de främmande - den vackre Akiva som är på flykt undan förföljare - spänner ögonen i henne på en bakgata i Marrakesh, hamnar hon snart i en strid mellan änglar och demoner. Hemligheter avslöjas och en kärlekshistoria som har rötter i en våldsam forntid börjar att spira. Kommer Karou att få ångra att hon vill veta sanningen om sig själv?

Jag visste egentligen inte riktigt vad Mörk Ängel handlade om innan jag började läsa den, men jag hade varit nyfiken på den ett tag och när jag såg att den hade kommit ut på svenska kunde jag inte låta bli att köpa den. Och det ångrar jag inte!

Jag måste börja med att säga att jag fullkomligt älskar världen som Laini Taylor har byggt upp. Den är så bra och annorlunda, ja hela boken är så annorlunda mot allt jag läst. Den är verkligen unik. Jag tycker att handlingen var jättebra, den var spännande och i och med att man ibland kastades mellan nutid och dåtid blev den aldrig tråkigt och jag ville hela tiden läsa vidare för att veta vad som skulle hända. 

Karaktärerna tycker jag också mycket om, speciellt Karou och Akiva, men även Zuzana, Brimsom och de andra i butiken. Kaz däremot tyckte jag inte något vidare om.

Om jag ska klaga på någonting så måste det vara den allvetande berättarrösten. Jag har märkt att jag inte är jätteförtjust i böcker som är skrivna i tredje person, men det brukar ändå vara okej. Här däremot blir det lite för allvetande emellanåt för min smak och det liksom irriterar mig när jag läser.

Men det var väl egentligen det enda jag hade att klaga på. En mycket bra bok och jag ser fram emot att läsa fortsättningen!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar