lördag 19 oktober 2013

The House of Hades - Rick Riordan

Titel: The House of Hades
Författare: Rick Riordan
Serie: Heroes of Olympus #4
Antal sidor: 597
Utgivningsår: 2013
Förlag: Hyperion Books

Betyg: 5/5

Spoilers från föregående delar förekommer

At the conclusion of The Mark of Athena, Annabeth and Percy tumble into a pit leading straight to the Underworld. The other five demigods have to put aside their grief and follow Percy’s instructions to find the mortal side of the Doors of Death. If they can fight their way through the Gaea’s forces, and Percy and Annabeth can survive the House of Hades, then the Seven will be able to seal the Doors both sides and prevent the giants from raising Gaea. But, Leo wonders, if the Doors are sealed, how will Percy and Annabeth be able to escape? They have no choice. If the demigods don’t succeed, Gaea’s armies will never die. They have no time. In about a month, the Romans will march on Camp Half-Blood. The stakes are higher than ever in this adventure that dives into the depths of Tartarus.

Jag varnar redan nu för att det här kommer bli en "herreguddenhärbokenärsåbra" recension. Alltså en ganska babblande recension där jag inte kommer kunna hålla mina känslor i schack. För alltså, jag har inte ens ord för hur mycket jag älskar den här serien. Det finns så mycket jag vill diskutera om den här boken och jag önskar att jag kunde ta med allt i min recension. 

Efter slutet av Mark of Athena kände man ju mest för att skrika högt och lägga sig i ett hörn och gråta tills House of Hades skulle komma ut. Men efter vi fick se omslaget på HoH kunde vi ju i alla fall andas ut eftersom det verkade som att Percy och Annabeth hade överlevt fallet till Tartratus (tack gode gud!). Handlingen i HoH tycker jag är den bästa hittills, jag tycker faktiskt att HoH är den bästa boken i serien så här långt. Eftersom att det är en Rick Riordan bok så händer det ju saker hela tiden, vilket man är ganska van vid nu. Jag älskar handlingen om att the doors of death måste stängas från båda hållen och att Percy och Annabeth kämpar på i Tartarus samtidigt som de andra kämpar för att ta sig till Grekland. Alla sju har Pov:s, vilket jag är väldigt glad för, även om vissa har fler kapitel än andra. Vartannat kapitel är skrivet ur Percy eller Annabeths Pov och utspelar sig i Tartarus, vilket jag tycker driver handlingen framåt på ett bra sätt.

Woha, vilka karaktärsutvecklingar det är i den här boken! Helt ärligt har väl Frank varit den jag har gillat minst, men han växer mycket i den här boken. Han växer in i sina krafter mer och in i sig själv. Hazel är kick-ass! Jag har gillat henne mycket innan, men nu börjar jag älska henne. Även hon börjar acceptera sina krafter och utvecklas. Jag älskar Percy och Annabeth, man kan ju liksom inte göra så mycket annat. Det är jobbigt att läsa om deras resa i Tartarus och man vill bara att de ska ta sig därifrån levande! Leo är en stor favorit hos mig, jag älskar honom. Och han hade ett par kapitel som tillhörde mina favoriter i hela boken. Det råder ju väldigt delade meningar om Nico, men alltså jag älskar Nico! Och det har jag gjort sen han först dök upp i The Titans Curse. I slutet av The Last Olympian satt jag och höll alla mina tummar och tår att han skulle vara en av de sju utvalda, men icke. Sen satt jag och hoppades att vi skulle få några kapitel ur hans PoV, men inte det heller. Jag tycker självklar inte om allt han har gjort, han har ju gjort en del dumma saker, men jag tycker så synd om honom och jag är så glad att han har en större roll i HoH än vad han har haft innan. Och hans och Hazels relation är så fin! Jason tycker jag också om även om jag fortfarande har lite svårt att få grepp om honom, och Piper är den som helt klart har minst plats i boken.

Jag älskar den här serien så fruktansvärt mycket och att nästa bok är den sista ger mig lite lätt panik. Men det kändes skönt att den här boken inte slutade med värsta cliffhangern. Det känns inte jätteroligt att behöva vänta ett helt år på The Blood of Olympus, men jag känner att det nog får bli omläsning på både Percy böckerna och Heroes of Olympus under tiden. Och jag ser så klart enormt mycket fram emot den sista boken!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar