söndag 13 oktober 2013

Vi måste sluta ses på det här sättet - Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck

Titel: Vi måste sluta ses på det här sättet
Författare: Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck
Serie: -
Antal sidor: 335
Utgivningsår: 2013
Förlag: Gilla Böcker
Betyg: 4/5

Hanna är arton år och drömmer om att flytta till Paris. Jens är tjugofyra, nyseparerad och drömmer om en sovmorgon. När de möts vid en fullsmockad bardisk blir de nästan osams. När de träffas på tunnelbanan hem skrattar de, och när det är dags att skiljas kan hon tänka sig att ta en omväg. Hem till honom. Nästa gång de ses... 

Ända sedan jag såg att Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck skulle skriva en bok tillsammans har jag tänkt att den boken bara måste jag läsa! Jag hade ganska höga förväntningar på boken eftersom att jag har läst böcker av båda författarna innan och tyckt mycket om dem. Och jag blev inte besviken, jag tycker väldigt mycket om den här boken!

Mellan alla fantasy och paranormal romance jag läser kan det ibland vara skönt att varva med något helt vanligt svensk. Jag brukar inte vara så förtjust i det i vanliga fall men det funkar verkligen här. Genom boken satt jag och fnissade och skrattade högt för mig själv flera gånger. Jag gillar handlingen, boken är lätt beroendeframkallande och det är så roligt att läsa om Hanna och Jens. 

Jag gillar att att boken är skriven ur både Hanna och Jens perspektiv och jag har aldrig några problem med att skilja på dem, samtidigt så skiljer de sig inte för mycket heller. Jag gillar Hanna, hon är väldigt ironisk, precis i min smak Jens tycker jag också om. Jag gillar Hanna och Jens dialoger, de är så himla rolig. Av de andra karaktärerna är Rut min favorit, hon är bara för söt! Om jag hade fått önska någonting så är det lite mer fakta om Märta. Man fick knappt veta någonting om henne vilket var lite tråkigt.

Nu kommer vi till det som jag tyckte lite mindre om och det var att det ibland kunde bli lite väl många svengelska uttryck. Sista delen av boken och slutet får också lite minus, men det är bara för att slutet var rätt öppet och jag gillar inte öppna slut.

En mycket bra bok som jag rekommenderar och jag hoppas på fler samarbeten mellan Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck i framtiden! 


2 kommentarer:

  1. Jag fick nyligen hem den här boken som recensionsex. Har dock inte riktigt kommit igång med den än. Men den verkar så bra! Måste läsa den snart! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Ja, jag tyckte den var jättebra, väldigt rolig och mysig! Hoppas du tycker om den :)

      Radera