måndag 9 december 2013

Eleanor & Park - Rainbow Rowell

Titel: Eleanor & Park
Författare: Rainbow Rowell
Serie: - 
Antal sidor: 328
Utgivningsår: 2013
Förlag: St. Martin's Press

Betyg: 4/5

Set over the course of one school year in 1986, ELEANOR AND PARK is the story of two star-crossed misfits – smart enough to know that first love almost never lasts, but brave and desperate enough to try. 

Jag har nästan bara hört bra saker om Eleanor & Park och har varit nyfiken på att läsa den ett bra tag. Och jag tyckte verkligen om den! Det var en väldigt fin, men samtidigt tragisk kärlekshistoria. 

Jag gillade handlingen väldigt mycket. Det var så roligt att se hur Eleanor och Park blev förälskade i varandra. Hela historien är väldigt söt och gillade verkligen att läsa deras historia. Samtidigt är inte allt en dans på rosor, utan Eleanor har det väldigt jobbigt hemma och jag tyckte att det var jobbigt att läsa om den delen, man ville bara att Eleanor skulle ha det bra. Det enda jag har problem med var slutet, men eftersom det är spoilers så tar jag det i spoilerdelen. 

Jag tyckte mycket om Eleanor även om jag blev lite irriterad på henne ibland när hon inte ville öppna sig för Park och betedde sig allmänt konstigt. Men samtidigt så förstår jag varför hon beter sig som hon gör efter allt hon gått igenom. Park bara älskade jag, så himla söt och fin! Jag gillade hur han gick från att tycka att Eleanor bara var jobbig och i vägen till att försvara henne när folk pratade skit om henne. Alla vuxna i Eleanors liv avskydde jag, men Parks föräldrar tyckte jag mycket om.

Jag är så glad att jag läste den här boken för den var riktigt bra! Och jag ser väldigt mycket fram emot att läsa Fangirl, som jag som tur var redan har hemma. Har ni inte läst den här boken redan tycker jag definitivt att ni ska göra det! 

Spoilers:
-Jag är inte helt förtjust i slutet, men det var för att det var väldigt öppet och jag gillar inte öppna slut. Vad stod det på kortet som Eleanor skickade?? Jag kan ju gissa, men inte veta säkert! Och vad sorgligt det var på slutet. Fy fasen vad jag tyckte illa om Eleanor mamma och hennes man, vilken fruktansvärd människa han var! Och hur kan man låta sin man behandla sin dotter på det viset? Och hennes pappa var ju inte mycket bättre! 
-Det störde mig att Eleanor inte ringde Park, eller hörde av sig över huvud taget när hon hade flyttat. Jag förstår att hon tyckte det var jobbigt men jag tycker att Park förtjänade mer än att hon bara slutade att höra av sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar