måndag 2 december 2013

Nyckeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

Titel: Nyckeln 
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Serie: Engelsfors #3
Antal sidor: 813
Utgivningsår: 2013
Förlag: Rabén och Sjögren 

Betyg: 5/5

Spoilers från föregående delar förekommer

Det har gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Allt kommer att förändras.

Jag läste Cirkeln när den först kom ut, långt innan jag hade en bokblogg eller ens visste att det fanns en bokvärld på Internet. Och jag älskade den från första sidan. Jag älskar Eld också, och i mitt tycke är detta de bästa ungdomsböckerna som skrivits på svenska. Nyckeln är precis lika bra som de första två böckerna, till och med bättre. Det är en alldeles fantastisk bok, och jag tycker att serien fick ett perfekt slut.

Handlingen är jättebra! Så fort jag började läsa kunde jag inte sluta. Jag önskar dock att jag hade läst om Cirkeln och Eld innan jag läste Nyckeln för jag känner att det var mycket jag inte kommer ihåg. Men hade jag inte haft så mycket annat att göra hade jag slukat den i ett nafs. Trots att den är över 800 sidor lång går det snabbt att läsa. Den är spännande nästan hela tiden och även att det inte är action i ett, så tappar jag aldrig intresset. Att den är skriven ur flera PoVs gör att handlingen drivs på, på ett bra sätt och man vill hela tiden läsa vidare för att veta vad som ska hända.

Karaktärerna har gått upp och ner under seriens gång, men när allt kommer omkring älskar jag dem allihopa. De har alla haft karaktärsutvecklingar, och de är inte samma människor i slutet som de var i början. Vanessa är nog den som jag tycker bäst om av de utvalda, men som sagt, jag tycker om dem allihopa! Även bikaraktärerna såsom Gustaf och Rickard tycker jag mycket om. Av de nya karaktärerna tycker jag bäst om Clara och Felix.

Det känns väldigt konstigt att trilogin nu är över och jag kommer verkligen att sakna Engelsfors och de utvalda. Jag tyckte att alla trådarna knöts ihop på ett bra sätt och jag fick svar på alla frågor jag hade. Slutet fick mig att gråta floder, men även om boken på många sett var sorglig, så är jag väldigt glad för hur den slutade. Jag rekommenderar den här serien till alla och har ni inte läst den än så tycker jag verkligen att ni ska göra det på en gång!

Spoilers:
-Jag grät floder när Viktor dog. Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag tyckte om honom i Eld, har för mig att jag tyckte han var okej, men jag tycker väldigt mycket om honom i den här boken, och jag blev så himla ledsen när han dog! Och stackars Clara som blev ensam :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar