fredag 13 december 2013

Rekviem - Lauren Oliver

Titel: Rekviem (Requiem)
Författare: Lauren Oliver
Serie: Delirium #3
Antal sidor: 400
Utgivningsår: 2013 
Förlag: Bonnier Carlsen 

Betyg: 4/5

Efter attentatet i New Tork har Lena och hennes vänner i motståndarrörelsen åter flytt till Vildmarken. Men uppror har blossat upp över hela landet och det går inte längre att gömma sig. Regeringsstyrkor försöker förgöra motståndarrörelsen en gång för alla. Lenas barndomsvän Hana lever ett skyddat liv bakom murarna i Portland. De var en gång bästa vänner men lever nu i helt skilda världar. Hana har genomgått behandlingen mot Deliria och ska gifta sig med stadens mäktigaste man. Hennes liv borde inte kunna bli bättre, men under den perfekta ytan vilar en fruktansvärd hemlighet. 

Jag tyckte mycket om Delirium, men tyckte att det var någonting som saknades för att jag skulle älska den. Jag älskade däremot Pandemonium, tyckte att den var fantastisk och jag har längtat efter att få läsa Rekviem. Det var en bra avslutande bok, jag älskade den inte, men jag tyckte mycket om den! Jag älskar Lauren Olivers språk, det är så himla vackert!

En av anledningarna till att jag inte älskade Delirium var Lena. Jag tyckte att hon var rätt mesig och jag fick aldrig riktigt grepp om henne. Men hon gjorde en enorm karaktärsutveckling i Pandemonium och jag började älska henne. Det gör jag även i den här boken. Killarna älskar jag också. Julian är så söt och oskyldig i Pandemonium men även han tvingas att växa upp och se hur världen fungerar utanför de trygga murarna. Även om jag älskar Julian så har jag hela tiden att Lena ska vara med Alex. Han är dock inte sitt bästa jag i den här boken men det är ju förståeligt. Jag var rädd för att det skulle vara för mycket triangeldrama i boken, men även om det fanns där så tyckte jag inte att det tog över. Det är liksom inte konstigt att Lena är förvirrad och undrar vad hon ska göra, hon trodde ju att Alex var död (det trodde faktiskt jag med ett tag). En som jag inte tyckte så mycket om var Hana. Hon sjönk verkligen i mina ögon.

Jag älskar världen som Lauren Oliver har byggt upp, den är så unik och välutvecklad. Handlingen är bra, när det är ur Lenas PoV. Jag tyckte att en av sakerna som gjorde att boken drogs ner lite var Hanas kapitel, jag uppskattade inte dem alls faktiskt. I mina ögon hade boken varit bättre utan dem, men jag förstår varför de är där. Jag tyckte att slutet var passande, även om jag kanske hade önskat mig lite mer av ett slut. Om man ska sluta en bok på det sättet tycker jag i alla fall att vi kunde fått en epilog!

Rekviem är en bra avslutande del även om jag som sagt hade önskat mig lite mer av slutet. Jag tycker verkligen väldigt mycket om den här serien och det känns konstigt att den nu är över. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar