fredag 24 januari 2014

Legend - Marie Lu

Titel: Legend
Författare: Marie Lu
Serie: Legend #1
Antal sidor: 305
Utgivningsår: 2011
Förlag: Penguin Groups
Betyg: 4/5

What was once the western United States is now home to the Republic, a nation perpetually at war with its neighbors. Born into an elite family in one of the Republic's wealthiest districts, fifteen-year-old June is a prodigy being groomed for success in the Republic's highest military circles. Born into the slums, fifteen-year-old Day is the country's most wanted criminal. But his motives may not be as malicious as they seem. From very different worlds, June and Day have no reason to cross paths - until the day June's brother, Metias, is murdered and Day becomes the prime suspect. Caught in the ultimate game of cat and mouse, Day is in a race for his family's survival, while June seeks to avenge Metias's death. But in a shocking turn of events, the two uncover the truth of what has really brought them together, and the sinister lengths their country will go to keep its secrets. 

Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig av Legend. Det enda jag visst om den var att det var en dystopi. Jag har velat läsa den ett bra tag och har hört lite delade åsikter om den, så jag såg fram emot att bilda en egen uppfattning. Och jag måste säga att jag tillhör dem som tycker om den. Den var riktigt bra.

Jag gillar världen som Marie Lu har byggt upp med the Republic och kolonierna. Det enda jag hade önskat var lite mer information om världen, men förhoppningsvis kommer det i fortsättningarna. Alla namnen på de olika sektorerna tyckte jag också var lite onödigt, det tillförde inget och eftersom det inte fanns en karta eller jag har en aning om hur Los Angeles ser ut, så sa de mig inte så mycket. Men annars gillade jag handlingen. Det var intressant och spännande och det blev aldrig tråkigt eller ointressant.

Jag älskade Day. Han var så genuin och sympatisk och även om han stal och slogs så hade han som regel att inte döda. Och att han tog till sig Tess var också fint. June däremot hade jag lite problem med i början, men jag gillade hennes karaktärsutveckling och hon växte på mig genom bokens gång. Det var lite roligt att hon var så smart, men det gjorde också henne arrogant, vilket är ett mindre trevligt karaktärsdrag.

Som sagt så gillade jag verkligen Legend och jag kommer definitivt att läsa de båda andra delarna. Det ska bli spännande att se vad som kommer att hända och hur serien utvecklar sig.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar