fredag 25 april 2014

När jag lät dig gå - Gayle Forman

Titel: När jag lät dig gå (Where She Went)
Författare: Gayle Forman
Serie: If I Stay #2
Antal sidor: 220
Utgivningsår: 2011
Förlag: B Wahlströms
Betyg: 4/5

Spoilers från föregående delar förekommer

Det har gått tre år sedan den tragiska bilolyckan, tre år sedan Mia lämnade Adam. Nu lever de på olika sidor kontinenten. Mia är hyllad cellist och Adam har slagit igenom som rockstjärna. Adam får ett dygn ensam i New York. Samma kväll ska Mia ge en konsert. Han smiter in och lyssnar. Efteråt blir han kallad till Mias loge…

Jag tyckte ju så mycket om Om jag stannar och slängde mig över När jag lät dig gå så fort jag läst ut den, och jag tyckte precis lika mycket om den som jag tyckte om den första boken.

Adam fullkomligt krossar mitt hjärta i den här boken. Han mår väldigt dåligt och det är så jobbigt att läsa om hur dåligt han mår med sin depression och ångest. Mitt hjärta blödde för hans skull många gånger under bokens gång. Bara det här med att han räknar dagar tills turnén skulle ta slut gav mig tårar i ögonen, jag ville bara att han skulle må bra. Det känns också så konstigt att han är en stor rockstjärna nu, och att Mia är hyllad cellist. En sak jag gillade med dem i första boken var att de var så normala, de kändes som vem som helst fast de var duktiga musiker. Men jag gillar verkligen att de har kommit någonstans. Mia gillar jag precis lika mycket som jag gjorde i första boken, även om jag blev arg över hur hon avslutade sin och Adams relation. Även om hon mådde väldigt dåligt så förtjänade Adam bättre än så. 


Jag älskar att det här är Adams bok och jag älskar handlingen i den. Det enda jag inte gillar är att den är så kort, jag vill ha mer! Jag har haft svårt att släppa Adam och Mia och önskar att det fanns fler böcker om dem. Efter den här boken ser jag ännu mer fram emot att se filmen och det kommer att bli ännu jobbigare att se den nu efter att ha läst ur Adams PoV. Språket är precis lika fantastiskt i den här boken och jag kommer definitivt att läsa mer av Gayle Forman i framtiden.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar