söndag 20 april 2014

Om jag stannar - Gayle Forman

Titel: Om jag stannar (If I Stay)
Författare: Gayle Forman
Serie: If I Stay #1
Antal sidor: 190
Utgivningsår: 2009
Förlag: B Wahlströms

Betyg: 4/5

På ett ögonblick förändras allt. Det sista Mia minns är att hon sitter i baksätet på bilen tillsammans med sin familj. Det har snöat på morgonen och de är på väg till goda vänner. I nästa ögonblick ser hon sig själv bli buren ut ur bilvraket och räddningspersonalen kämpar för hennes liv. Under de 24 timmar som följer får vi genom Mias tillbakablickar och reflektioner över de människor hon ser i sjukhusets väntrum, lära känna hennes liv och hennes val. Och nu står hon inför det svåraste valet av alla leva vidare med smärtan eller släppa taget?

Jag har velat läsa den här boken hur länge som helst. Jag vet att jag flera gånger har tittat efter den på biblioteket, men sen av någon anledning har det aldrig blivit av att jag lånat den. Men nu så här i efterhand undrar jag varför jag inte har läst något av Gayle Forman innan. Boken är så otroligt fin, men samtidigt så sorglig. Och jag älskar Gayle Formans språk, det är så vackert och poetiskt.  

Boken utspelar sig under tjugofyra timmar när Mia försöker bestämma sig för om hon ska fortsätta att leva eller inte. Jag älskade att läsa om hennes familj och om Adam och allt som hänt Mia i hennes liv. Jag älskar att hennes familj har en så stor plats i berättelsen och de är verkligen närvarande på ett sätt som inte är särskilt vanligt i ungdomsböcker. Historien är otroligt sorglig och jag grät till och från genom hela boken. Det är en väldigt kort bok och jag hade önskat att jag hade fått veta mer om Mia och hennes liv, jag ville ha mer innan det där oundvikliga beslutet hon var tvungen att ta på slutet.

Jag tycker mycket om Mia. Jag älskade hennes kärlek till musiken och jag är glad att det fick ta upp så mycket plats i boken. Jag tyckte så mycket hennes familj, både hennes mamma, pappa och lillebror, och det var så roligt att läsa om deras liv. Adam tyckte jag också väldigt mycket om och jag tyckte om hans och Mias relation. Jag gillade att de hade varit tillsammans länge och att allt inte alltid hade varit frid och fröjd mellan dem.

Jag ser så fruktansvärt mycket fram emot filmen som kommer i augusti (jag har sett trailern femhundra gånger och gråter lika mycket varje gång). Jag tyckte om skådespelarna de har valt för både Mia och Adam och det ska bli så spännande att se filmen, även om jag har en känsla av att jag kommer att gråta mig igenom hela filmen. Jag tycker så väldigt mycket om den här boken och jag rekommenderar den varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar