söndag 4 maj 2014

Mitt perfekta liv - Sarah Dessen

Titel: Mitt perfekta liv (The Truth About Forever)
Författare: Sarah Dessen
Serie: -
Antal sidor: 448

Utgivningsår: 2011 (2004)
Förlag: Rabén & Sjögren
Betyg: 4/5

Det kommer att bli en lång sommar. Macy ska jobba på biblioteket, plugga ordkunskap och försöka vara så perfekt som möjligt, ivrigt påhejad av sin arbetsnarkoman till mamma. Men ibland händer det oväntade saker. Av en slump får Macy jobb på catering firman Wish. Där lär hon känna Wes; en obegripligt snygg kille med inte ett helt fläckfritt förflutet. Till sin förvåning märker Macy att hon kan prata med honom om allting. Om sina rädslor, om sin pojkvän… Till och med om sin döda pappa. Kanske är livet inte bara något som måste uthärdas? Kanske ska man passa på att leva lite också?

Efter att ha läst fyra otroligt tunga och sorgliga böcker på rad kände jag att jag behövde något lättare att läsa. I min bokhylla låg den här boken och väntade och jag bestämde mig för att plocka upp den. Det är min första Sarah Dessen-bok och jag måste säga att jag tyckte mycket om den. Den var precis så lättsmält som jag trodde att den skulle vara, och precis vad jag behövde.

Jag tycker om nästan alla karaktärerna. Wes tyckte jag väldigt mycket om, precis som Kristy, Delia och Bert (Bert påminde mig så mycket om Bolin från The Legend of Korra, kunde inte sluta tänka på honom varje gång jag läste om Bert haha). Monica förstod jag egentligen inte riktigt mening med, det kändes mest som om hon var där bara för att, hon hade ju liksom ingen funktion eller tillförde något till historien. Hon sa väl knappt ens två meningar under hela boken. Macys mamma tyckte jag inte alls om, fören precis på slutet, men inte ens då var jag särskilt förtjust i henne. Och så Macy. För det mesta tyckte jag om henne, men hon gjorde mig så fruktansvärt frustrerad emellanåt att jag bara vill sträcka in händerna i boken och skaka om henne. Jag blev så irriterad på att hon var så mesig och inte vågade säga ifrån till sin mamma utan bara snällt lät hennes mamma styra hennes liv. Jag gillade verkligen Macy och Wes relation, jag gillade att det inte var talan om någon insta-love, utan att deras relation fick växa fram. En sak måste jag säga att jag blev besviken över, och det var, spoilers: (bristen på romantik. Jag hade väntat mig kyssar hit och dit men icke. Det blev jag faktiskt förvånad över. Och jag saknade det, det kändes som att det hade kunnat ge historien lite mer liv). Men en sak som jag blev lite trött på på slutet var bristen på kommunikation mellan Macy och Wes, hade de bara pratat med varandra så hade saker blivit lite lättare. Höll ju nästan på att glömma Jason, alltså vilket stolpskott, finns verkligen sådana människor på riktigt?

Det tog nästan hundra sidor innan det hände någonting i handlingen och jag tycker inte att det hade gjort något att ta bort de sidorna. Men sen drog det igång och jag gillade att läsa om Macy och de andra. Det här var den första boken av Sarah Dessen jag läste, men definitivt inte den sista. Om man vill ha något somrigt och lättsmält tycket jag definitivt att man ska plocka upp Mitt perfekta liv.


2 kommentarer:

  1. Haha, den där Jason är med lite här och där i Dessens böcker har jag hört. Han är åtminstonde även med i Mycket mer än så, och har samma personlighet där som här. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jasså? Han var ju inte direkt min favorit, men det är ju ändå kul att karaktärerna dyker upp i flera böcker :)

      Radera