söndag 25 maj 2014

Rubinröd - Kerstin Gier

Titel: Rubinröd (Rubinrot)
Författare: Kerstin Gier
Serie: Ädelstenstrilogin #1
Antal sidor: 366
Utgivningsår: 2012
Förlag: Bonnier Carlsen
Betyg: 4/5

Gwendolyn Shepherd lever med sin stora och speciella familj i London. I väntan på att hennes malliga kusin ska göra sin första tidsresa, fördriver Gwen tiden med att plugga och hänga med sin bästa kompis efter skolan. Ända tills den dag hon plötsligt befinner sig i det viktorianska London i slutet av 1800-talet! Gwendolyn finner sig snart indragen i hemliga planer och mystiska intriger som ett uråldrigt ordenssällskap under ledning av 1700-talsgreven av Saint Germain planerar. Tillråga på allt så utses den några år äldre Gideon, snygg men värsta stroppen, till hennes ledsagare för att hjälpa henne med de första tidsresorna. 

Rubinröd är ytterligare en sådan där bok som har funnits på min TBR-lista väldigt länge, men som av någon anledning har blivit oläst. Men så när jag var på biblioteket sist såg jag den och passade på att plocka upp den. Jag hade väl inte egentligen någon aning om vad jag skulle tycka om den innan jag läste den, men jag måste säga att jag tyckte mycket om den.

Gwendolyn är en sådan härlig karaktär och det var omöjligt att inte tycka om henne. Hon var så himla rolig och jag skrattade högt flera gånger åt hennes tankar. Hon var inte särskilt mogen, men till skillnad från Belly från Sommaren-trilogin, så var det inte omoget på ett jobbigt sätt, utan på ett roligt sätt som jag kunde ha överseende med. Hon tog ju inte sig själv på så stort allvar. Jag fick väl inte det bästa intrycket av Gideon, men han växte på mig under bokens gång och jag tror jag kommer att tycka ännu bättre om honom i nästa bok. En annan karaktär jag verkligen gillade var Gwendolyns bästa kompis Leslie. Jag gillade hur lojal hon var och hur mycket hon var villig att göra för att hjälpa Gwendolyn. Jag gillade även Gwendolyns mamma och syskon, men inte hennes kusin, moster och mormor.

Det var verkligen roligt att läsa om tidsresorna. Jag älskar historiska romaner så jag tyckte väldigt mycket om de inslagen i boken. Takten var en aning seg i början kan jag tycka, men när väl handlingen drog igång ville man bara fortsätta att läsa och få veta vad som skulle hända.


Jag tycker att Rubinröd var en lovande start på den här trilogin och det ska bli väldigt spännande att läsa de andra två delarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar