fredag 9 maj 2014

Sommaren jag blev vacker - Jenny Han

Titel: Sommaren jag blev vacker (The Summer I Turned Pretty)
Författare: Jenny Han
Serie: Summer #1
Antal sidor: 256
Utgivningsår: 2010 (2009)
Förlag: B Wahlströms
Betyg: 2/5

Sommarlov. Äntligen framme vid havet. Huset är sig likt, stranden också. De två familjerna är samlade igen. Belly har längtat efter att få återse sina barndomsvänner, bröderna Jeremiah och Conrad. Men den här sommaren – den speciella, skimrande sommaren – kommer saker att förändras.

Sommaren jag blev vacker har funnits på min TBR-lista väldigt länge, men jag har aldrig riktigt fått för mig att plocka upp den. En av anledningarna till det är att det på baksidan av boken, klart och tydligt, står att det innehåller ett triangeldrama, och är det något ni behöver veta om mig så är det att jag avskyr triangeldramer. Och så råkade jag spoila mig själv på den sista boken. Hur som helst, eftersom att jag har kommit in i en period när jag helst bara vill läsa contemporary, så bestämde jag mig för att gå till biblioteket och låna alla tre böckerna. Men jag måste säga att jag inte är särskilt imponerad över boken, men det har konstigt nog inget med triangeldramat att göra.

Det finns två saker jag inte gillar med den här boken. Språket, och Belly. Jag. Klarar. Inte. Av. Henne. Jag tycker att jag har en ganska hög toleransnivå för omogenhet, men Belly går över den gränsen. Hon är så fruktansvärt omogen och naiv och hela boken går ut på att alla säger till henne att hon är så vacker och hon inte håller med, fast jo, kanske ändå, för det här var ju sommaren när alla började lägga märke till hur vacker hon var. Arghhh. Och hela det här med att antingen Conrad eller Jeremiah skulle vara kära i henne för att jo, så skulle det bli, det var liksom förutbestämt? Och att hon bara antog att båda tyckte om henne, eller i alla fall skulle börja göra det någon gång. Nej, Belly gick verkligen inte hem hos mig, jag gillade inte hennes berättarröst och jag gillade inte henne som karaktär. De andra karaktärerna har jag inte så mycket att säga om egentligen. Jag gillade båda killarna, men ingen av dem fastnade riktigt hos mig.

Sen har vi språket, som är den andra faktorn jag inte tycker om med boken. Det är hoppigt och hackigt och det finns inget flyt i det. I början funderade jag på om det var översättningen, men jag tror inte att det är det, för meningarna är korta, och det skulle de även vara på engelska. Det är liksom: Jag går in. Jag tar av mig skorna. Jag hänger upp jackan. Jag går in i köket… Jag ni fattar. Handlingen är väl okej, men det var ju inte så svårt att lista ut vad som var på gång.


Bli nu inte avskräckta av min recension om ni inte har läst boken, för jag vet att det är många som tycker om den här serien och jag kan förstå om man tycker att det är en mysig sommarbok, bara det att jag själv inte gjorde det. Men, även med alla dessa positiva saker sagda, så kan jag meddela att eftersom jag har de andra två böckerna hemma så kommer jag att läsa dem också, för man vet ju aldrig, det kanske blir bättre, och Belly kanske växer upp lite. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar