måndag 23 juni 2014

Just One Year - Gayle Forman

Titel: Just One Year
Författare: Gayle Forman
Serie: Just One Day #2
Antal sidor: 323
Utgivningsår: 2013
Förlag: Dutton Juvenile
Betyg: 4/5

Spoilers från föregående del förekommer

When he opens his eyes, Willem doesn’t know where in the world he is—Prague or Dubrovnik or back in Amsterdam. All he knows is that he is once again alone, and that he needs to find a girl named Lulu. They shared one magical day in Paris, and something about that day—that girl—makes Willem wonder if they aren’t fated to be together. He travels all over the world, from Mexico to India, hoping to reconnect with her. But as months go by and Lulu remains elusive, Willem starts to question if the hand of fate is as strong as he’d thought. . . .

Så fort jag läst ut Just One Day började jag läsa Just One Year. Jag visste ju att den inte skulle vara någon fortsättning på första boken, men jag kände att det fanns så många obesvarade frågor och jag ville så gärna veta vad Willem hade haft för sig under sitt år så jag var bara tvungen att läsa den på en gång.

Jag måste säga att jag blev lite besviken på de första två tredjedelarna av boken. I första boken hade jag svårt att bestämma mig för vad jag tyckte om Willem och det fortsätter faktiskt i den här boken också. Jag hade väldigt lätt att relatera till Allyson, men betydligt mycket svårare att relatera till Willem. Det är så svårt att veta var man har honom. Han har svårt att stanna på ett ställe och få några som helst relationer till andra människor. Men precis som med Allyson älskade jag att läsa om hans karaktärsutveckling. Jag fullkomligt älskade den sista tredjedelen av boken det var ungefär där någonstans som jag började älska Willem också.

Handlingen är inte riktigt lika bra som i första boken, men nästan. Det är så roligt att läsa om Willems resa och hur han åkte över hela världen för att försöka hitta Allyson. Ibland var han så nära, och även om jag visste hur det skulle sluta kunde jag inte låta bli att hålla tummarna för att han skulle hitta henne. Jag gillade också att läsa om hans relationer med hans mamma, hans vänner och de människor han träffade på vägen och hur de växte fram.

Jag är väldigt glad för att det finns en novell som utspelar sig efter böckerna för jag vet inte om jag hade varit så glad om det hade slutat på det viset. Men jag tycker verkligen så mycket om de här böckerna och jag rekommenderar dem verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar