söndag 29 juni 2014

The One - Kiera Cass

Titel: The One                                                               
Författare: Kiera Cass
Serie: The Selection #3
Antal sidor: 323
Utgivningsår: 2014
Förlag: HarperTeen
Betyg: 3,5/5

The Selection changed America Singer's life in ways she never could have imagined. Since she entered the competition to become the next princess of Illéa, America has struggled with her feelings for her first love, Aspen—and her growing attraction to Prince Maxon. Now she's made her choice . . . and she's prepared to fight for the future she wants.

Den här serien är en sådan där serie som jag långtifrån älskar, men ändå tycker är riktigt underhållande. Jag tyckte mycket om The Selection medan jag tycker att The Elite var underhållande, men samtidigt en riktig mellanbok och på sina ställen ganska seg. Jag hade höga förväntningar på The One och hoppades på en storslagen avslutning, men jag blev besviken.

Det var inte det att boken var dålig, för det var den inte. Den var lika underhållande som den första boken var och jag fick ett avslut precis som jag ville, men det är ändå någonting som saknas för att jag ska vara nöjd. Om The Elite var en mellanbok där det inte hände så mycket, så händer det mer här. Det drar ihop sig för att Maxon ska välja en av tjejerna och det händer en hel del. Men ändå blev det inte särskilt spännande fören precis på slutet.  

Jag tror att mitt största problem med serien är att jag inte känner någon som helst känslomässig connection till någon av karaktärerna. Helt ärligt bryr jag mig inte särskilt mycket om dem. America kan ju vara den mest frustrerande karaktären någonsin. Det är så roligt, för på ett sätt är hon så modig, hon står upp för att vad hon tror på och kämpar för det. Men på ett sätt är hon så feg, till exempel försökte Aspen prata med henne säkert tio gånger och hon bara slog dövörat till alla gångerna. Aspen måste jag säga växte riktigt mycket på mig i den här boken, jag tyckte mycket mer om honom än vad jag gjort tidigare. Och Aspen är som vanligt min favorit bland killarna men ändå fastnar han inte riktigt hos mig.

Jag gillade slutet riktigt mycket och jag är glad att det slutade som det gjorde. The Selection kanske inte är min favoritserie, men det är ändå en underhållande serie som jag rekommenderar om man vill ha någon som är lättläst och inte bryr sig så mycket om att världen inte är så väl genomtänkt.  

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte om The Selection ganska mycket men de andra två var mest irriterande tycker jag :P Hade hoppats på mer utveckling av världen och mindre drama, men The One var ändå rätt underhållande ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med om att de två sista böckerna var rätt så irriterande, speciellt America som höll på att driva mig till vansinne ibland haha. Och jag blev riktigt besviken på The One, den liksom saknade något, men håller med om att den ändå var underhållande på sina ställen :)

      Radera