fredag 4 juli 2014

Cruel Beauty - Rosamund Hodge

Titel: Cruel Beauty
Författare: Rosamund Hodge
Serie: -
Antal sidor: 342
Utgivningsår: 2014
Förlag: Balzer + Bray
Betyg: 4/5

Since birth, Nyx has been betrothed to the evil ruler of her kingdom-all because of a foolish bargain struck by her father. And since birth, she has been in training to kill him. With no choice but to fulfill her duty, Nyx resents her family for never trying to save her and hates herself for wanting to escape her fate. Still, on her seventeenth birthday, Nyx abandons everything she's ever known to marry the all-powerful, immortal Ignifex. Her plan? Seduce him, destroy his enchanted castle, and break the nine-hundred-year-old curse he put on her people. But Ignifex is not at all what Nyx expected. The strangely charming lord beguiles her, and his castle-a shifting maze of magical rooms-enthralls her. As Nyx searches for a way to free her homeland by uncovering Ignifex's secrets, she finds herself unwillingly drawn to him. Even if she could bring herself to love her sworn enemy, how can she refuse her duty to kill him? With time running out, Nyx must decide what is more important: the future of her kingdom, or the man she was never supposed to love.

Cruel Beauty fångande först mitt intresse för att omslaget är så himla fint. När jag sedan förstod att det var en retelling av Skönheten och odjuret med fantasytvist, och de positiva recensionerna trillade in var jag såld och bestämde mig för att köpa den. Och jag tyckte mycket om den.

Jag måste säga att boken började rätt segt, men det kan ha att göra med att jag inte hann sitta ner och läsa mer än några sidor åt taget. Det tog ca 100 sidor innan jag kom in i handlingen, men när jag väl gjorde det blev den riktigt bra. Handlingen är riktigt intressant och Ignifex hus är så speciellt och roligt att läsa om. Jag gillade det riktigt mycket. Jag blev väldigt förvånad över tvisten på slutet och hade inte alls förstått hur det låg till.

Karaktärerna tycker jag också om. Jag gillar att Nyx är så modig och att hon inte är rädd för att erkänna att hon är bitter och arg för att hennes pappa har valt att gifta bort henne (det hade jag nog också varit), och det var riktigt uppfriskande. Ignifex tycker jag också mycket om. Jag gillar att han var så kaxig, men samtidigt kändes han så pojkaktig. Och jag gillar verkligen Nyx och Ignifex relation. De var inte så många andra karaktärer med och de som var med, som Nyx familj, tyckte jag inte alls om.

Trots den sega inledningen tyckte jag mycket om Curel Beauty och vill du ha en väldigt annorlunda bok så rekommenderar jag den gärna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar