söndag 24 augusti 2014

Färgen på drömmar - Ruta Sepetys

Titel: Färgen på drömmar (Out of the Easy)
Författare: Ruta Sepetys
Serie: -
Antal sidor: 349
Utgivningsår: 2014 
Förlag: B Wahlströms
Betyg: 4/5

Sjuttonåriga Josie Moraine har en plan, en dröm, ett hemligt begär. Men det är av ett annat slag än det kunderna på bordellen har bordellen där hennes mor arbetar. Josie längtar bort. Bort från sin identitet som dotter till en prostituerad, bort från blickarna hon börjar få. New Orleans är hett, farligt och spännande men inte för en ung kvinna som Josie. Hon har en tillflykt i bokhandeln där hon arbetar, men det räcker inte, hon vill lämna staden och börja studera på ett universitet långt därifrån. 

Det som först intresserade mig med den här boken var att den utspelade sig i New Orleans på 50-talet. Jag har en väldig fascination av New Orleans (vet inte varför) och skulle jättegärna vilja åka dit någon gång, och varje gång jag ser att en bok utspelar sig i New Orleans så blir jag väldigt intresserad. Och jag tyckte mycket om den här boken.

Jag tyckte så mycket om Josie. Precis som Lina i Strimmor av hopp är hon stark och modig och strävar efter sina drömmar och står upp för sig själv. Det hade varit så lätt för Josie att bara gå i sin mammas fotspår men det ville hon inte utan gjorde allt för att få ett annat liv. Och hennes mamma var verkligen hemsk, jag förstår inte hur man kan behandla sitt barn på det viset. Jag tyckte också väldigt mycket om Patrik och även Jesse, Willie och Cokie.

Handlingen tycker jag mycket om. Jag gillade att läsa om Josie och hennes liv i New Orleans och hur hon jobbade för att uppnå sina drömmar. Hon har verkligen inte haft ett lätt liv men hon vill verkligen ändra hur hon lever. Vad jag gillar med Sepetys böcker är att även om det ibland känns helt hopplöst så finns det ändå en känsla av att allt kan ordna sig, och det tycker jag verkligen om.

Som sagt tyckte jag om den här boken och jag rekommenderar den gärna. 

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte också om den här boken väldigt mycket! Gillade också att Josie var så stark och att hon verkligen orkade och vågade sträva efter sina drömmar. Gillar också känslan Sepetys förmedlar om att det alltid finns hopp även i situationer som tycks hopplösa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med! Och jag gillar också verkligen det här med att det finns ljusglimtar även när det vekar mörkt!

      Radera