lördag 20 september 2014

Opposition - Jennifer L. Armentrout

Titel: Opposition
Författare: Jennifer L. Armentrout
Serie: Lux #5
Antal sidor:
Utgivningsår: 2014
Förlag:
Betyg: 5/5

Spoilers från föregående delar förekommer

Katy knows the world changed the night the Luxen came. She can't believe Daemon welcomed his race or stood by as his kind threatened to obliterate every last human and hybrid on Earth. But the lines between good and bad have blurred, and love has become an emotion that could destroy her—could destroy them all. Daemon will do anything to save those he loves, even if it means betrayal. They must team with an unlikely enemy if there is any chance of surviving the invasion. But when it quickly becomes impossible to tell friend from foe, and the world is crumbling around them, they may lose everything— even what they cherish most—to ensure the survival of their friends…and mankind. War has come to Earth. And no matter the outcome, the future will never be the same for those left standing.

Opposition är en av de böckerna som jag har längtat mest efter i år. Jag läste de fyra första delarna förra året och fullkomligt älskade dem och efter hur Origin slutade har jag varit väldigt nyfiken på hur det skulle sluta. Boken kanske inte var den bästa i serien, men det var fortfarande otroligt bra och Armentrout gör ett väldigt bra jobb i att avsluta serien. 

Jag måste erkänna att jag tyckte att början var ganska seg. Jag vet inte om det berodde på mig, eller vad det var, men det dröjde säkert 100 sidor innan jag kom in i den. Kan bero på att jag knappt kom ihåg någonting från de andra böckerna och hela tiden fick sitta och försöka komma ihåg vad som hänt. Det hände kanske inte så överdrivet mycket i början och jag hade liksom väntat mig mer, speciellt eftersom att det är den sista boken i en serie. Men sedan drog handlingen igång och blev precis så där action-packad som man är van vid att Armentrouts böcker är och jag fullkomligt älskade den.

Jag älskar verkligen karaktärerna i den här serien. Eller egentligen är det väl Katy och Daemon som jag älskar. Katy är precis lika badass som hon brukar vara och det är verkligen helt omöjligt att inte tycka om henne. Daemon bara älskar jag, men, och det här är ett stort men, jag klarar inte av hans svartsjuka. Att ingen ens får titta på Katy innan han blir svartsjuk är ganska jobbigt i längden och gjorde att han sjönk en del i mina ögon. Jag menar, finns det något osexigare än svartsjuka? Tror faktiskt inte det. Men han är ju i alla fall medveten om det så det är väl alltid något. Dee har gått upp och ner för mig genom hela serien egentligen. Emellanåt har jag tyckt mycket om henne, för att i nästa inte vara så förtjust i henne. Hon kanske inte visar sig på sin bästa sida i den här boken heller, men när allt kommer omkring gillar jag henne. Precis som jag tycker om Dawson och Beth.

Det här är en av mina favoritserier och jag är ledsen att den nu är slut. Men eftersom att Jennifer L. Armentrout ger ut typ åtta böcker per år så behöver jag ju inte vara ledsen, utan bara plocka upp någon av hennes andra böcker/serier. 

2 kommentarer:

  1. Jag törs inte riktigt läsa recensionen, men jag börjar faktiskt bli mer och mer sugen på att fortsätta med den här serien nu. :) Fast egentligen skulle jag bara titta in här och säga att jag är så glad att du beställt Throne of Glass, och jag hoppas verkligen att du kommer att gilla böckerna. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, de sista två böckerna är lika bra som de första tre tycker jag :) Ja, jag är också så glad och tack, det hoppas jag med! :)

      Radera