fredag 3 oktober 2014

Never Fade - Alexandra Bracken

16150830Titel: Never Fade
Författare: Alexandra Bracken
Serie: The Darkest Minds #2
Antal sidor: 507
Utgivningsår: 2013
Förlag: Hyperion
Betyg: 5/5

Spoilers från föregående del förekommer

Ruby never asked for the abilities that almost cost her her life. Now she must call upon them on a daily basis, leading dangerous missions to bring down a corrupt government and breaking into the minds of her enemies. Other kids in the Children’s League call Ruby “Leader”, but she knows what she really is: a monster. When Ruby is entrusted with an explosive secret, she must embark on her most dangerous mission yet: leaving the Children’s League behind. Crucial information about the disease that killed most of America’s children—and turned Ruby and the others who lived into feared and hated outcasts—has survived every attempt to destroy it. But the truth is only saved in one place: a flashdrive in the hands of Liam Stewart, the boy Ruby once believed was her future—and who now wouldn’t recognize her.  As Ruby sets out across a desperate, lawless country to find Liam—and answers about the catastrophe that has ripped both her life and America apart—she is torn between old friends and the promise she made to serve the League. Ruby will do anything to protect the people she loves. But what if winning the war means losing herself?

Jag läste The Darkest Minds i början av året och tyckte så mycket om den. Sedan köpte jag Never Fade men av någon anledning har den blivit liggande i bokhyllan, oläst. Det ångrar jag nu, för oj vad bra den var, jag älskade den.

Den här serien är så himla bra tycker jag, och jag måste säga att jag tycker att den här boken är bättre än den första var. Jag vet att jag tyckte att The Darkest Minds var lite småseg i början och svår att komma in i, men det tyckte jag inte alls att den här var. Jag älskade handlingen från första sidan och det var också action från sidan ett. Jag hade nog dock behövt läsa om den första boken innan, för det var väldigt mycket som jag inte kom ihåg. Det var roligt att få lära sig mer om The Childrens League och vad som hände med Ruby och de andra efter att The Darkest Minds slutade. En sak som jag verkligen gillar med den här serien är hur mörk den är. Jag älskar mörka berättelser och jag gillar att Bracken inte drar sig för att skriva scener som är mörka.

Ruby växte så mycket i den här boken. I första boken tyckte jag att hon var rätt mesig och ganska tråkig, men Alexandra Bracken har verkligen lyckats med att ge henne en karaktärsutveckling. Hon är mycket stakare och står upp för sig själv mer och jag tycker så mycket om henne. Jag vill inte spoila något för någon så jag tänker inte säga så mycket om Liam och Chubs förutom att jag tycker så mycket om dem båda två. Av de nya karaktärerna fullkomligt avgudade jag Jude. Han var så söt och fin och jag älskade varje scen han var med i. Vida tyckte jag inte alls om i början, men ju längre boken gick desto mer tyckte jag om henne och hon var verkligen badass, vilket jag älskade.

Handlingen svängde så många gånger och jag kunde aldrig lista ut vad som skulle hända, vilket alltid är ett stort plus. Det här är utan tvekan en av mina favoritserier när det kommer till dystopier och jag ser sååå mycket fram emot att få läsa den sista boken. Tur att jag inte behöver vänta så länge!    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar