lördag 11 oktober 2014

Lonely - Emily White

8511091
Titel: Lonely, learning to live with solitude
Författare: Emily White
Serie: -
Antal sidor: 332
Utgivningsår: 2010
Förlag: Harper Perennial
Betyg: 3/5

Despite having a demanding job, good friends, and a supportive family, Emily White spent many of her evenings and weekends alone at home, trying to understand why she felt so completely disconnected from everyone. In this insightful and soul-baring memoir, White recounts her struggle to comprehend and overcome her chronic loneliness, a debilitating condition that she contends deserves the same attention as depression and other mental difficulties. Interweaving her personal story with cutting-edge scientific research—as well as incredibly moving accounts offered by numerous lonely men and women—White provides a deep and thorough portrait of this increasingly common but too often ignored affliction.

Jag fick den här boken av min mamma i julklapp förra året. Hon hade sett en interjuv med författaren på tv och tyckte att den lät intressant. Det här är inte alls vad jag läser i vanliga fall och därför är det så svårt att sätta betyg på boken, men jag tyckte att den var väldigt intressant.

Boken handlar om kronisk ensamhet, vilket jag faktiskt aldrig hört talas om innan. Det är en biografi och handlar om Emily Whites liv och hur hon levt med ensamhet. Blandat med Whites eget liv finns också fakta från läkare och forskare. Just faktabitarna kunde jag tycka blev lite mycket och långtråkigt ibland, men det var också intressant emellanåt.

Det här är en så svårt bok att recensera. Den var väldigt intressant och jag lärde mig mycket, men på många ställen tyckte jag att den var ganska långtråkig. Det är kanske ingen bok som man läser för underhållning, men har man något intresse om ensamhet så tycker jag att man kan ge den en chans.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar