söndag 14 december 2014

Sveket - Ursula Poznanski

23288472
Titel: Sveket   (Die Verratanen)
Författare: Ursula Poznanski
Serie: Die Verratanen #1
Antal sidor: 432
Utgivningsår: 2014
Förlag: Opal
Betyg: 4,5/5

Vad gör du när ditt liv vänds ut och in? När ditt skyddade liv i sfären tar slut för att du hör ditt namn räknas upp bland de som måste dödas. De som ska dödas för att en konspiration hotar hela sfärsystemet. En konspiration du aldrig hört talas om. Världen i sfärerna är perfekt och rättvis. Ria och de andra studenterna arbetar disciplinerat för att vidareutveckla denna värld och för att förbättra för klanerna som lever utanför i kyla och svält. Det tror de i alla fall. När Ria tillsammans med fem andra studenter beskylls för att vara del i en konspiration faller deras värld i bitar. De flyr, svikna, förföljda och utlämnade åt ödet. Utanför sfärerna hotas deras liv inte bara av kyla, svält och illasinnade klaner, utan även av sfärernas verkställare. Varför är det så viktigt att de dör?

Jag hade aldrig hört talas om den här boken fören jag såg någon på Goodreads som läste den. Jag blev nyfiken och läste vad den handlade om och kände på en gång att den var precis vad jag var sugen på att läsa just då. Och jag tyckte så mycket om den.

En av de sakerna jag tycker bäst om med den här boken är förmodligen att den är skriven av en tysk. Jag tycker det är så himla roligt att Opal väljer att inte bara ta in amerikanska författare utan att de även satsar på europeiska, som tyska. Tummen upp för det. Handlingen på boken tycker jag är så bra. Jag älskar Poznanskis värld, den var genomtänkt och mycket annorlunda. Det är inte ofta jag läser sådana här dystopier, där världen verkligen är så annorlunda mot vår egen, men jag gillade det så mycket. Och även om det märks att det här är en första bok i en trilogi, mycket världsuppbyggnad och förklaringar, så tyckte jag att handlingen var väldigt intressant och spännande. Man ville hela tiden fortsätta att läsa för man ville veta varför Ria och de andra hade blivit anklagade för att vara förrädare.

När det kommer till karaktärerna tyckte jag verkligen så mycket om Ria. Hon var stark, smart, modig och jag gillade att hon använde huvudet så mycket, att hennes specialkunskap var att tänka logiskt. Aurelius gillade jag också och jag gillade hans och Rias relation, även om jag egentligen inte kände så mycket kemi mellan dem. Tomma tyckte jag inte alls om, tyckte hon var självisk och barnslig. Alltså jag blev så förvånad över att hon var arton, som Ria, och inte typ tretton. Sandor var en annan karaktär som jag gillade och det ska bli spännande att se mer av honom i nästa bok.

En annan sak som jag verkligen älskar med den här boken är språket. Det är precis sådant språk som jag gillar, både medryckande och vackert. Jag tycker verkligen jättemycket om den här boken och det ska bli så roligt att läsa fortsättningen och jag längtar verkligen tills den kommer ut. Jag rekommenderar den verkligen till dig som är sugen på en bra dystopi med bra karaktärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar