tisdag 17 mars 2015

Nära till aldrig - J.A Redmerski

23308322Titel: Nära till aldrig (The Edge of Never)
Författare: J. A. Redmerski
Serie: The Edge of Never #1
Antal sidor: 440
Utgivningsår: 2012
Förlag: Lind & Co
Betyg: 4/5

Tjugoåriga Camryn har alltid gått sin egen väg och försökt göra det mesta av livet, och fram tills nu har hon lyckats ganska bra. Men så rämnar hennes hela tillvaro. Camryn förlorar sin stora kärlek i en bilolycka, hennes bror döms till fängelse, föräldrarna ska skiljas och när hennes bästa väninnas pojkvän gör sexuella närmanden lägger väninnan skulden på henne och vänskapen tar slut. Camryn behöver börja om, behöver undersöka om livet är värt att leva trots allt. Utan att närmare tänka sig för vart hon ska hoppar hon på en Greyhoundbuss. Ombord möter hon den fem år äldre Andrew. De blir kompisar, smågrälar och provocerar varandra, ovilliga att erkänna att det finns en stark erotisk laddning mellan dem. Men Andrew bär på en mörk hemlighet. Han ömsom lockar Camryn, ömsom stöter bort henne och hon förstår inte vad det är som kommer emellan dem, som hindrar honom när de åtrår varandra som mest.

Jag köpte den här boken på ren impuls. Hade sett den lite överallt och var väldigt nyfiken på den. Och när de hade den på min lokala bokhandel kunde jag bara inte låta bli att köpa den. Det här med New Adult är nytt för mig, har bara läst en bok inom genre innan men efter att jag har läst en till undrar jag om det verkligen är något för mig, för jag har väldigt delade åsikter om Nära till aldrig.

På ett sätt gillar jag verkligen boken, annars hade jag inte gett den en fyra i betyg (är fortfarande osäker på vad för betyg jag egentligen vill ge den). Den är på sina ställen väldigt underhållande och vissa partier bara flög jag igenom. Den här också en mörkare sida som jag tyckte mycket om. På den negativa sidan var det mycket sexscener, välbeskrivna sådana och efter ett tag tröttnade jag lite. På ett par ställen skrattade jag också så mycket att jag höll på dö under de här scenerna, för språket är så töntigt så jag vet inte vad (just under sexscenerna, inte annars).

 Karaktärerna tycker jag är okej, men ingenting jag kommer att komma ihåg i längden. Camryn är ganska mesig, vilsen och ledsen i början och jag gillade hennes karaktärsutveckling, hur hon stod på sig och hur Andrew fick henne att göra det hon ville i livet. Jag gillade Andrew också men gillade inte att han inte var ärlig mot Camryn utan undanhöll henne saker. 

Slutet var så jobbigt. När jag hade 50 sidor var jag faktiskt tvungen att lägga ifrån mig boken och börja på en annan, vilket aldrig har hänt innan (kan bero på att jag precis hade läst ut Heir of Fire och inte var helt känslomässigt stabil). Men när jag väl läste ut boken ett par dagar senare älskade jag slutet och det var det som vägde upp för mycket av bokens svagheter.

En ganska spretig recension och det sammanfattar väl vad jag känner för Nära till aldrig. Vill man testa New Adult tycker jag att man kan läsa den här men gillar man inte utförliga sexscener kanske man ska låta bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar