söndag 6 december 2015

Finnikin of the Rock - Melina Marchetta

6719736Titel: Finnikin of the Rock
Författare: Melina Marchetta
Serie: The Lumatere Chronicles #1
Antal sidor: 399
Utgivningsår: 2008
Förlag: Candlewick Press
Betyg: 5/5

At the age of nine, Finnikin is warned by the gods that he must sacrifice a pound of flesh to save his kingdom. He stands on the rock of the three wonders with his friend Prince Balthazar and Balthazar's cousin, Lucian, and together they mix their blood to safeguard Lumatere.  But all safety is shattered during the five days of the unspeakable, when the king and queen and their children are brutally murdered in the palace. An impostor seizes the throne, a curse binds all who remain inside Lumatere's walls, and those who escape are left to roam the land as exiles, dying by the thousands in fever camps. Ten years later, Finnikin is summoned to another rock--to meet Evanjalin, a young novice with a startling claim: Balthazar, heir to the throne of Lumatere, is alive. This arrogant young woman claims she'll lead Finnikin and his mentor, Sir Topher, to the prince. Instead, her leadership points them perilously toward home. Does Finnikin dare believe that Lumatere might one day rise united? Evanjalin is not what she seems, and the startling truth will test Finnikin's faith not only in her but in all he knows to be true about himself and his destiny.

Jag har läst alla Melina Marchettas contemporary-böcker och eftersom jag bestämt mig för att läsa alla hennes böcker så var ju The Lumatere Chronicle också ett måste. Men jag måste erkänna att jag var lite nervös innan, för jag fullkomligt älskar Marchettas contemporary och var lite rädd för hur det skulle bli när hon skrev fantasy. Så här i efterhand skäms jag för att jag tänkte så, för är det något jag borde ha lärt mig vid det här laget är att Melina Marchetta kan skriva böcker, och det spelar ingen roll vilken genre de är i. Jag fullkomligt avgudade den här boken och det är utan tvekan en av de bästa fantasyböckerna jag läst!

Jag älskar världen som Marchetta har byggt upp. Den är så stor och rik på detaljer och det var en fröjd varje gång Finnikin och de andra flyttade sig till en ny del av Skuldenore. Dessutom är handlingen alldeles fenomenal. Det är så många plot twists i den här boken att jag satt med öppen mun och bara stirrade på boken mer än en gång. Varje gång jag trodde att jag visste var handlingen var på väg så hände något som gjorde att jag inte hade någon aning igen och jag älskade det. Det var en fröjd att få följa Finnikin och de andra när de försökte ta tillbaka Lumatere och ta reda på vad som verkligen hände för tio år sedan.

Melina Marchettas karaktärer är alltid så komplexa och karaktärerna i Finnikin är inget undantag. Jag älskade Finnikin. Jag gillade hur han slet så med sig själv, göra det som han trodde var bäst för sitt folk som var i exil, eller att kämpa och försöka ta tillbaka Lumatere och bryta förbannelsen. Och hur han tvivlade på sig själv och på vad som var rätt eller fel. Evanjalin älskade jag med. Hon var så otroligt modig men samtidigt så skör och jag älskade hur hon hela tiden fortsatte att kämpa, även när allt såg väldigt mörkt ut. Av de andra bikaraktärerna gillade jag St Thopher men väljer att inte säga så mycket om någon annan. När det kommer till Froi genomgick jag en totalomvändning om vad jag tyckte om honom. Först fullkomligt hatade jag honom, alltså jag tyckte verkligen inte om honom, sedan, ju längre boken gick, desto mer tyckte jag om honom och på slutet fullkomligt älskade jag honom mer än någon annan karaktär i boken.

Den här boken är så sorglig på många sätt och verkligen aktuell pga alla krig som pågår i världen just nu. Det gjorde så otroligt ont i mitt hjärta att se hur alla som levde i exil hade det, hur de hade varit tvungna att fly för sina liv och lämna sina hem.

Jag fullständigt älskade den här boken och jag kan inte vänta tills jag får läsa fortsättningen. Jag skulle rekommendera den här boken till varenda människa och har du inte redan läst den så gå och gör det på en gång! 

4 kommentarer:

  1. Alltså, den här boken. <3 Och vad förvånad jag var när Froi visade sig vara Froi! Din recension gör att jag blir sugen på en omläsning av serien igen..trots att jag senaste läste den i somras. Så mycket bra recension. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt och tack så mycket! :) Ja, boken, och hela serien, är ju så fantastisk och Froi är numera en av mina absoluta favoritkaraktärer! :)

      Radera
  2. Den här står hemma och väntar på att bli läst, förhoppningsvis ska jag läsa den snart, blev ännu mer sugen på att läsa den nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Hela serien är verkligen så fantastisk! Hoppas du tycker om den :)

      Radera