måndag 14 december 2015

Sammansvärjningen - Ursula Poznanski

25447921Titel: Sammansvärjningen (Die Verschworenen)
Författare: Ursula Poznanski
Serie: Die Verratenen #2
Antal sidor: 432
Utgivningsår: 2015 (2013)
Förlag: Opal
Betyg: 4,5/5

Spoilers från föregående del förekommer

Ria och hennes vänner har växt upp i sfärernas trygghet som skyddar mot den ogästvänliga naturen utanför. Nu lever de ett liv i hemlighet i världen utanför sfärerna, i staden under staden. Varken klanerna eller sfärbefolkningen får veta var de är, de hotas från olika sidor. Endast några få är invigda. Ria och hennes vänner vill försöka komma fram till varför de hotas till livet, och Ria hittar ett spår i det gamla biblioteket. Men det går för långsamt framåt. Sandor, klanfurstens andreman, och Ria inleder en försiktig relation, men när klanfursten dör i skadorna av ett fiendeangrepp och Sandor blir klanfurste vill han plötsligt och oförklarligt inte veta av Ria längre. Nu känns det ännu viktigare att hitta svaret på frågorna kring hotet.

Jag gillade verkligen den första boken, Sveket, när jag läste den förra året och har längtat efter att få läsa uppföljaren. Och som tur var så tyckte jag lika mycket om den, om inte ännu lite mer.

Jag tycker verkligen att Ria är en sådan himla bra karaktär. Jag gillar att hon är så smart, att hon använder sitt huvud som ett vapen. Hon tänker hela tiden logiskt och även när hon styrs av sina känslor så kan hon tänka klart. Hon är definitivt mer känslosam i den här boken än i första och det gillade jag, och jag tycker om att hon är så modig. Aureljo har jag lite blandade känslor inför, tycker ärligt talat att han är ganska självisk. Tycho tycker jag också om, precis som jag verkligen gillar Sandor.

Handlingen var bra, lite långdraget på mitten kanske, men jag gillade det ändå. Slutet var så spännande och jag gillade verkligen plot tvisten. En annan sak som jag verkligen gillar är Poznanskis språk.

Som sagt, tycker mycket om den här serien och det ska bli så spännande att läsa sista delen när den kommer ut!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar